زمین و هوا و دریا در استکهلم به رنگ سبز درآمد + عکس

همزمان با نشست فصلی وزیران امور خارجه اتحادیه اروپا در روز شنبه 5 سپتامبر در استکهلم سوئد، صدها ایرانی در حمایت از جنبش سبز مردم ایران، زمین و هوا و دریا را به رنگ سبز درآوردند. سبزهای استکهلم در خیابان ساحلی این شهر، تومار دو هزار متری «احمدی نژاد رئیس جمهور ما نیست» را که به امضای صدها هزار ایرانی از سراسر جهان رسیده، به اهتزاز درآوردند، 1500 بادکنک سبز را به هوا فرستادند و همزمان قایق‌هایی با پرچم سبز در دریا و هواپیمایی که نوار سبز بزرگی را در آسمان حمل می‌کرد، سبزهای روی زمین را همراهی می‌کردند.

به گزارش خبرنگار موج سبز آزادی از استکهلم، روز گذشته وزرای امور خارجه 27 کشور اروپایی در استکهلم حضور یافته بودند تا درباره موضوعات در دستور کار خود، و از جمله مسئله کودتای انتخاباتی در ایران و اعتراضات مردمی به آن، بحث و تبادل نظر کنند. اما همزمان با این اجلاس، صدها نفر از ایرانیان سبزاندیش این شهر نیز با حرکات ابتکاری و کم‌نظیر، تلاش کردند تا صدای خود را به گوش مردم جهان و رهبران کشورها برسانند.

مهمترین کار سبزهای استکهلم، برافراشتن تومار سبزی بود که چندی پیش به همت صدها گروه فعال ایرانی در دهها کشور جهان تهیه شد و امضاهای صدها هزار ایرانی بر روی آن با عنوان اینکه «احمدی نژاد رئیس‌جمهور ما نیست» طول این طومار را به بیش از 200 متر رساند. این طومار پیش از این برای اولین بار در پاریس برافراشته شد، هم‌اکنون در استکهلم و در حاشیه اجلاس وزیران امور خارجه 27 کشور اروپایی به اهتزاز درآمده و به زودی قرار است به نیویورک حمل شود تا در روز 24 سپتامبر و در برنامه مفصلی که ایرانیان برای استقبال! از احمدی‌نژاد تدارک دیده‌اند، بار دیگر موضع قاطبه‌ی ایرانیان در قبال رئیس فعلی دولتشان را بازگو کند.

در استکهلم، این تومار بزرگ توسط 380 جوان ایرانی و اتباع سوئدی حامی سبزهای ایران که همگی بازوبند سبز و شماره‌ی ترتیب خود را نیز به همراه داشتند، حمل می‌شد. نظم این گروه که توسط 30 نفر با بی‌سیم هدایت می‌شدند، ناظرانی را که در خیابان شلوغ و پرتردد ساحل شاهد سبز شدن سراسر این خیابان شده بودند، خیره می‌کرد. اولین پرچم در ساعت یک بعدازظهر با مارش به حرکت درآمد و ساعتی بعد، خیابان ساحل که یکی از زیباترین و پر جمعیت‌ترین خیابان‌های استکهلم است، یکسره سبز شده بود.

اما برافراشتن این تومار، تنها برنامه‌ی سبزهای استکهلم نبود. آنها همزمان 1500 بادکنک سبز را نیز به هوا فرستادند؛ در دریا نیز قایق‌های کوچکی که پرچم سبز را حمل می‌کردند، منظره‌ی زیبایی را ایجاد کرده بودند و همزمان یک هواپیما را نیز بر فراز شهر به پرواز درآوردند که حامل نوار سبز رنگی به نشانه‌ی همبستگی با مردم ایران بود.

در این روز آفتابی، غیر از فعالان این حرکت اعتراضی، صدها تن از ایرانیان مقیم سوئد و بسیاری از سوئدی‌های هوادار جنبش سبز مردم ایران نیز در این محل حاضر شده بودند و دهها خبرنگار و عکاس نیز در محل حاضر بودند تا به انعکاس این حرکت بزرگ اعتراضی ایرانیان بپردازند.

این مراسم در نهایت در ساعت 4 بعد از ظهر با خواندن قطعنامه و تشکر جوانان سبز از شرکت کنندگان به پایان رسید. بدین ترتیب اجلاس وزیران امور خارجه کشورهای عضو اتحادیه اروپا، حاشیه‌ای بزرگ‌تر از متن داشت و پیام سبزهای ایران در سوئد به گوش جهانیان رسید که: «احمدی نژاد رئیس‌جمهور ما نیست»!

گزارش موج سبز آزادی همچنین حاکی است در دو روز گذشته، شهر استکهلم محل رفت و آمدهای زیادی بود. از این جمله، محسن مخملباف کارگردان شهیر ایرانی، مهرانگیز کار حقوقدان برجسته ایرانی مقیم امریکا، فاطمه حقیقت‌جو نماینده سابق مجلس ایران و احمد باطبی از زندانیان سابق به دعوت سازمان جوانان حزب سوسیال دمکرات سوئد که یکی از قدرتمندترین احزاب سوئد است، به استکهلم آمدند تا با شرکت در یک کنفرانس، مسائل و مشکلات ایرانیان را در زمینه‌ی حقوق بشر و نیز موضع خود در قبال کودتای انجام شده در ایران را برای جوانان سوئد تشریح کنند.

فاطمه حقیقت جو که اولین سخنران این کنفرانس بود، رهبری و سپاه پاسداران را مجریان کودتای پس از انتخابات در ایران دانست و گفت: انتخابات و دمکراسی، دشمنان نظام استبدادی در ایران هستند. او از تمامی مردم و احزاب و گروه‌ها در سراسر جهان خواست تا از مردم ایران در مقابله با کودتاگران کمک و پشتیبانی کنند.

محسن مخملباف، کارگردان پرآوازه ایران که نقش مؤثری در روشن شدن افکار مردم جهان در خصوص وقایع پس از کودتا داشته است، نیز با اشاره به تنوع سلیقه‌ها و اندیشه‌های متفاوت، خواستار اتحاد همه‌ی سبزها در برابر دیکتاتوری و اتحاد همه‌ی اندیشه‌ها در برابر کودتا شد. او تاکید کرد که همه‌ی اندیشه‌ها و سلیقه‌ها متفاوت در یک موضوع هم‌نظر هستند وٱآن هم از بین بردن استبداد و دیکتاتوری است.

مهرانگیز کار نیز به نقش جوانان در احزاب کشورهای غربی اشاره کرد و ابراز تاسف کرد از اینکه جوانان ایران حتی حق شرکت در احزاب نیمه‌دولتی را ندارند. او معتقد بود که اروپا به خاطر روابط اقتصادی گسترده که با ایران دارد، می‌تواند نقش موثری در این رابطه ایفا کند. مهرانگیز کار خاطرنشان کرد که دمکراسی در ایران می‌تواند به دموکراسی در خاورمیانه و بالطبع در جهان کمک کند.

همچنین در این کنفرانس، احمد باطبی نیز با ارائه‌ی گزارش کوتاهی از وضعیت حقوق بشر در ایران، گفت: این بسیار بی‌رحمانه است که ما چاره‌ای جز کشته دادن و شکنجه و زندان برای رسیدن به دموکراسی را نداریم. او افزود: هر کسی حرفی غیر از خواسته‌ی حکومت بزند، فورا انگ جاسوسی و مزدور بیگانه به او زده می‌شود.

در ادامه‌ی این کنفرانس، به پرسش‌های حاضران پاسخ داده شد و در یکی از پاسخ‌ها، محسن مخملباف درباره‌ی رهبری جنبش گفت: این جنبش رهبر ندارد و موسوی هم هیچ وقت ادعای رهبری نکرده است. این حکومت ایران است که یک رئیس‌جمهور از ما گرفت و یک رهبر تحویل داد، یک دولت از ما گرفت و یک جنبش تحویل داد!

گزارش تصویری حرکت مهم اعتراضی سبزهای استکهلم:

منبع: موج سبز آزادی

این صفحه را به شبکه‌های جهانی‌ ارسال کنید:

Bookmark and  Share

Balatarin



اسامی و مشخصات دقیق ۷۲ شهید جنبش سبز

بابك داد: جماعت «بمن چه؟» را آگاه و همراه كنيم !

سخنرانی مسیح علی‌ نژاد با صدای گرفته در سانفرانسیسکو

یک پاسخ

  1. او دشمن فساد است
    سلطان اقتصاد است
    در قول و وعده دادن
    توفنده مثل باد است
    گر چه کم است عقلش
    ولی رویش زیاد است
    از برکت وجودش
    بازارها کساد است
    در بحث احمقانه
    دارای اجتهاد است
    هر روز گند کارش
    در حال ازدیاد است
    گر مانعش نگردیم
    این مانعش زیاد است
    تا 4 سال دیگر
    بد بختی و فساد است
    ایرانیان بدانید
    او احمدی نجاد است

بیان دیدگاه