انفجار دو بمب در چابهار و دور کشتار در بلوچستان ایران

مسجد امام حسین چابهار

همزمان با تاسوعای حسینی، دو بمب در مسجد امام حسین چابهار منفجر شد. جندالله در بیانیه‌ای ضمن پذیرش مسوولیت انفجار، جمهوری اسلامی را به خاطر تحمیل شیعیان و شهرک‌سازی در چابهار با رژیم اسرائیل مقایسه کرده است.

اما بر اساس سابقه، جمهوری اسلامی بدون طی روند قضایی، چند نفری را پس از انفجار از اهالی منطقه اعدام می‌کند. دکتر حسین بر، وکیل بلوچ ساکن آمریکا و فعال حقوق بشر اما معتقد است که روند انتقام‌جویی امکان برقراری هرگونه تفاهم و آرامشی را از بین می‌برد.

جنبش «مقاومت مردمی ایران» موسوم به جندالله با انتشار اعلامیه‌ای، مسوولیت  عمیات تروریستی و انفجار صبح امروز شهر چابهار را بر عهده گرفت و تهدید کرد که اگر رژیم جمهوری اسلامی ایران دست از اعدام سنی‌های بلوچ برندارد و زندانیان بلوچ را آزاد نکند دست به عملیات‌های «استشهادی» بیشتری خواهد زد.

.بعضی فعالان بلوچ معتقند که سنتی بنام به «بی‌یه‌ر» به معنای «انتقام‌گیری از دشمن خونی» مانع رسیدن به صلح و یا آشتی پس از اعدام و یا قتل می‌شود. در سال‌های بعد از انقلاب،  عدم توجه به این مساله باعث تداوم درگیری‌هاین خونین و تداوم اختلاف شده است. اختلافات قومی و تبعیض مذهبی نیز بر دامنه آتش اختلاف افزوده است. به عبارت دیگر، انجام عملیات «انتحاری»، روز بعد با اعدام چند نفر از سوی جمهوری اسلامی پاسخ داده می‌شود، که این کار نیز باز از سوی بازماندگان بدون پاسخ نخواهد ماند.

به نظر می‌رسد که جندالله  نیز با توجه به حساسیت‌های قومی، در بیانیه اخیر خود، ضمن تاکید بر این مساله که چابهار تا پیش از انقلاب اسلامی، صد در صد سنی نشین بوده‌است می‌گوید: «در حالي كه در اين شهر هيچ شيعه و فارسي وجود نداشته است امروز و پس از سي سال از انقلاب ننگين خميني اين شهر تبديل به يك شهر شيعه نشين شده است و رژيم همانند اسرائيل در حال شهرك سازي و فراهم آوردن امكانات رفاهي براي شيعيان در اين شهر مي باشد و اين روند رو به رشد است و اين عمليات هشداري است براي بيگانگان كه هرچه زودتر اين شهر را تخليه نمايند.»

دکتر حسین بُر، وکیل دادگستری ساکن واشینگتن و فعال حقوق بشر در حوزه مسائل بلوچستان و نویسنده کتاب «ایران و قومیت های آن؛ بررسی قوم بلوچ» جمهوری اسلامی است را عامل گسترده تبعیض علیه مردم بلوچ  می‌داند و مسوول خشونت‌ها معرفی می‌کند: «سه نوع تبعیض قومی، مذهبی و اقتصادی علیه مردم بلوچ اعمال می‌شود. بلوچ‌ها حق ندارند زبان مادری خود، بلوچی را که از اصلی ترین زبان‌های ایرانی است فرا بگیرند، بلوچ‌ها به دلیل مذهب سنی با مشکل استخدام درادارات روبرو هستند. هیچ بلوچی در سی سال اخیر نتوانسته استاندار و یا شهردار شود. نرخ بیکاری در منطقه بلوچستان سی درصد است و دولت هیچ تلاشی  جهت راه اندازی صنعت در این منطقه نمی‌کند.»

وی یکی از اصلی‌ترین دلایل انفجار اخیرتاسوعای چابهار را اعدام عبدالمالک ریگی و سیزده بلوچی می‌داند که سال گذشته بدون هیچ محاکمه و وکیلی اعدام شدند. «با وجود آنکه جنبش سبز سعی در مطرح کردن حقوق قومیت‌ها داشت و با وجود آنکه موسوی بیشترین رای را در منطقه زاهدان کسب کرده‌بود، انتخابات با تقلب روبرو شد و این تنها روزنه امید هم از بین رفت.»

دکتر حسین بر معتقد است که مردم بلوچ هم از این ترورها و خشونت‌ها ناراضی هستند و در پی آنند که  آرامش و صلح در منطقه حاکم باشد «آنها هم مانند بقیه در پی صلح هستند و دوست دارند فرزندانشان در صلح، آرامش و بدون تبعیض و فقر زندگی کنند. تا پیش از نظام شیعی جمهوری اسلامی ایران هیچ گاه مساله شیعه و سنی، فارس و غیر فارس به این شکل وجود نداشته و اکثریت مردم هم می‌دانند که بانی خشونت خود جمهوری اسلامی ایران است که به عنوان  بانی  تروریسم بین المللی  نیز شناخته‌شده است.»

این حقوق‌دان می‌گوید که دور تسلسل بوجد آمده بدون مذاکره و توقف پایان یافتنی نیست و مفری نیز برای فعالیت مدنی نیست. او معتقد است: «تبعیض علیه مردم بلوچ حساسیت‌های زیادی ایجاد کرده. کارمندان غیر بلوچ و عدم امکان اشتغال جوانان بلوچ و نبود امکان فعالیت اقتصادی بر سو تفاهم افزوده است. نبود نماینده‌ای از قوم بلوچ و اهل سنت در کابینه و قدرت نمی‌تواند به کاهش تنش کمک کند.»

نام برخی کشته شدگاه حادثه تروریستی چابهار

مدير كل پزشكي قانوني سيستان و بلوچستان گفت: اسامي 29 نفر از کشته شدگان حادثه تروريستي چابهار اعلام شد.
به گزارش البرز فريبرز آيتي فيروزآبادي نام کشته شدگان عمليات تروريستي صبح امروز در چابهار را تاكنون به شهر ذيل اعلام كرد:
1- نسترن خسروي فرزند جواد
2- عزيز اسفندتاج فرزند عبدالرحمن
3- گلمحمد فرهمند فرزند باباخان
4- رجبعلي بردبار فرزند حسين
5- عليرضا خواه‌
6- مسلم تاب‌خيز
7- منصور مؤذن
8- محمد وطن‌خواه
9- غلامرضا قاسمي
10- غلامرضا ميرزايي
11- اكبر كوهكن
12- عبدالله آرش
13- مسعود منصوري
14- محسن كيخواه‌ فرزند برات
15- رضا حسين‌پور صنعتي
16- محمد رضايي
17- مصطفي كوهكن
18- سكينه سندگل به همراه فرزندش سنا پردل
19- احمد چهارديواري
20- عرفان كتري
21- ربابه رستمي
22- مسلم آبخزر
23- عبدالله عارفي
24- ابراهيم كيايي
25- عبدالله چراغ مكان
26- صدرا دشتي
27- سعيد گرگي
28 -خالد مباركيان
29- وحيد دستكار

خاطرنشان می شود انفجارهای روز تاسوعای چابهار در میان عزاداران حسینی تا کنون ۸۶ کشته و زخمی بر جا گذاشته است.

خودنویس
البرز

رسانه شمایید


انفجارهای زاهدان: اعدام ریگی باید به تاخیر می‌افتاد


بیان دیدگاه