سیمرغ بلورین بی بال و پر جشنواره فیلم فجر

شبکه جنبش راه سبز (جرس): هنگامی که بانوی اول سینمای ایران «رخشان بنی اعتماد» شال سبز به گردن درشهر ونسن فرانسه،جایزه معتبر «هانری لانگ لوا» را در پنجمین جشنواره حفظ میراث سینما در آغوش گرفت و آنرا به مادران عزادار و داغدار وطنش ایران تقدیم کرد تا شاید با این کار ذره ای از آلام آنان را بکاهد، در تهران جشنواره سینمائی فجر با تندیسهای «سیمرغ بلورین» واقعا دچار سر درگمی شده بود.
 به قول یزدان سلحشور منتقد سینمائی سایت خبر آنلاین «درجشنواره فیلم امسال همه چیزعجیب بود، عجیب به معنی غافلگیر کننده»!

در یک وبلاگ سینمائی هم تیتر زدند «جنبش سبز سیمرغ بلورین را بی بال و پر کرد»! که یکی از بهترین سرخط های گزارشی در مورد جشنواره سینمائی فجر بود. هنرمندان سبز با عدم حضور خود در این جشنواره همه چیز را از ارزش انداختند تا جائی که مسعود اطیابی فیلمساز و کارگردان «صبح روز هفتم» در یک مصاحبه مطبوعاتی اعلام کرد: «این روزها دیگر نامزد شدن یا جایزه گرفتن از جشنواره فیلم فجر همانند گذشته باارزش نیست. دیگر نه سیمرغ بردن برای کسی اعتبار می آورد و نه نبردن آن موجب بی اعتباری می شود.» تعجب آور است اگر بنویسیم این گفته ها را فیلمسازی به زبان می آورد که فبلمش از دیدگاه ارزشهای ملی بهترین فیلم جشنواره شناخته شده است.

جشنواره بی اعتبار  

اعتبار یک جشنواره سینمائی به فیلمها و فیلمسازان شرکت کننده و هیئت داورانی است که از میان آن فیلمها بهترنها را برمی گزینند و به آنها تندیس می دهند. جشنواره سیمرغ بلورین در دوره دولت اصلاحات خاتمی بعلت فضای باز فرهنگی و هنری چنان اعتباری در سطح جهانی پیدا کرد که حتی فیلمسازان برجسته اروپائی و آمریکائی هم در آن حضور می یافتند و فیلمهایشان را به نمایش می گذاشتند. فیلمسازان نامدار و بزرگ کشورمان هم برای شرکت در بخش مسابقه و ربودن تندیس سیمرغ بلورین سرو دست می شکستند، چرا که گرفتن تندیس اعتبار و در نتیجه فروش بیشتری برای فیلم به همراه داشت. اما همانگونه که اطیابی می گوید امسال چنین نیست!

در این جشنواره اثری از چهره های اسطوره ای سینمای ایران مانند عباس کیارستمی، خسرو سینائی، ناصر تقوائی، بهرام بیضائی، بهمن فرمان آرا، کمال تبریزی، مسعود کیمیائی، نبود. فیلم داریوش مهرجوئی «طهران – تهران» را نمایش دادند اما خود او در سالن نمایش دهنده و مراسم افتتاح و اختتامیه حضور نداشت. رخشان بنی اعتماد هم قبل از سفر به فرانسه گفته بود فیلم آخرش «حیاط خلوت خانه خورشید» را از جشنواره بیرون بکشند.تنها دوتن از نامداران به جشنواره بیست و هشتم روی خوش نشان داده بودند: ابراهیم حاتمی کیا با فیلم «به رنگ ارغوان» و تهمیه میلانی با فیلم «تسویه حساب» که هر دوی این فیلمها سالها توقیف بودند و آن دو را با قول نمایش درجشنواره و اکران عمومی به جشنواره آوردند.  

 فیلم حاتمی کیا که پنج سال پیش ساخته شده، در اولین سال دور اول ریاست جمهوری احمدی نژاد «مسئله دار» تشخیص داده شد و از جشنواره و اکران محروم ماند. «تسویه حساب» هم دوسال بعد به همین سرنوشت دچار شد. در جشنواره امسال اما هر دوی اینها از توقیف خارج شدند و به رنگ ارغوان هم تندیس بهترین فیلم را برد و هم بهترین کارگردانی را و از نگاه مردم نیز بهترین فیلم شناخته شد. نه تنها احمدی نژاد آنرا ستود، بلکه روح اله حسینیان نیز بسیار از آن خوشش آمد. همه اینها موجب شد حاتمی کیا از هم دوره سابقش در حوزه هنری «جواد شمقدری» که حالا معاون سینمائی ارشاد شده است چند بار تشکر کند و این گشایش از گره فرو بسته را از معجزات ایشان بداند!

 داوران غایب و بی نام و نشان 

 هیچ چهره صاحب اعتباری هم حاضر به داوری در بخش مسابقه جشنواره بیست و هشتم نشد. عباس کیارستمی – عزت اله انتظامی – اصغر فرهادی – سیروس الوند – فرهاد توحیدی و فاطمه گودرزی هر یک به دلیلی حاضر به حضور در هیئت داوران نشدند. اسامی هیئت داوران را هم تا چهار روز پس از آغاز به کارجشنواره اعلام نکردند و هنگام اعلام نتایج گفتند مسعود جعفری جوزانی بعلت سفر به آمریکا و اسفندیار شهیدی (فیلمبردار) بعلت گرفتاری کاری نتوانستند در داوریها شرکت کنند. ماندند چهار داور بی نام ونشان و بقول خودشان «ارزشی» بنامهای ابوالقاسم طالبی – محمد ابراهیم فیاض – محسن علی اکبری و ناصر هاشم زاده که در خیلی موارد اصلا خط و ربط هم را نیز قبول نداشتند. 

به گفته منوچهر محمدی تهیه کننده صاحب نام سینما که فیلم «صبح روز دهم» او در جشنواره حضور داشت، یکی از داوران گفته بوده که صبح روز اختتامیه ناچار شده اند برخی از برندگان را جابجا کنند. یک روز پس از برگزاری مراسم اختتامیه هم سایت جشنواره در اقدامی جالب توجه برندگان سه رشته موسیقی متن – صدای فیلم و جلوه های ویژه را جابجا و مجددا اعلام کرد

اما عجیب ترین اتفاق این بود که علی معلم تهیه کننده و نویسنده سینمائی پس از تغییر و تحولاتی پذیرفت که اجرای مراسم پایانی جشنواره را بر عهده بگیرد. هنگام خواندن نام برنده بهترین صدا گذاری، نام حسین ابوالصدق صداگذار فیلم «آل» را صدا زد که خود تهیه کننده آن بود، در حالیکه سید رضا علویان صداگذار فیلم «آناهیتا» باید این سیمرغ را می گرفت. معلم پس از این ماجرا گفت که من متنی را که ساعتی قبل دستم دادند خواندم، حالا یا رای داوران بعدا عوض شده یا ستاد جشنواره اشتباه کرده است. و ستاد جشنواره پذیرفت که اشتباه تایپی بوده، بنابراین پس از سه روز تندیس را از «آل» گرفتند و به «آناهیتا» دادند.   

اینها تازه مشتی نمونه از خروارها اتفاق ناهنجاری بود که در جشنواره فیلم فجر افتاد و آنرا به عجیب ترین، کم رونق ترین و بی اعتبارترین جشنواره در طول سالهای پس از انقلاب تبدیل کرد. آیت اله مکارم شیرازی نیز به حیف و میل بیت المال در این جشنواره و معاصی انجام شده در آن اعتراض کرد. اما زیباترین صحنه را «محسن تنابنده» برنده سیمرغ بلورین بهترین بازیگر مرد بخاطر بازی در دو فیلم «سنگ اول» و «هفت دقیقه تا پائیز» آفرید، هنگامی که روی صحنه رفت، تندیسش را گرفت، آنرا بلند کرد و فریاد زد: «به امید روزهای بی خشونت و بی تعصب!»

 جرس

رسانه شمایید



Advertisements

یک پاسخ

  1. آموزش بازجوئی و شکنجه
    هنگامی که بازجویان و شکنجه گران در زندان های جمهوری اسلامی ، از زندانیان بازجوئی می کنند و یا آنها را شکنجه می دهند ، گاهی از این صحنه ها فیلمبرداری هم می کنند تا در آینده به کسانی که قرار است شکنجه گر یا بازجو شوند ، چگونگی شکنجه کردن و بازجوئی آموزش داده شود. یک روز یکی از ماموران وزارت اطلاعات که نتوانسته بود وجدانش را زیر پا بگذارد ، بخشی از این فیلم ها را به خارج از کشور می برد و این فیلم ها در شبکه اینترنت پخش می شوند ، اما هنگام بازگشت به ایران ، این ایرانی با وجدان شناسائی و دستگیر می شود. در لینک http://www.krsi.net/common/interogation.asp بخشی از این فیلم ها را می توان دید. در بخش دوم این این فیلم ها بازجوئی به نام (جواد آزاده- احتمالا نام مستعار) به همراه بازجوی دیگری به نام(آملی- احتمالا نام مستعار) با رکیک ترین و زشت ترین کلمات ، از همسر سعید امامی می خواهند که به زور به کارهای غیر اخلاقی و رفتن به اسرائیل اعتراف کند. این فیلم ها نه عکس های فتوشاپی هستند و نه فیلم های سینمائی ، بلکه کاملا حقیقی هستند. (قابل توجه هواداران حضرت ایه الله العظمی امام خامنه ای ولی امر مسلمین جهان) برابر اخبار و اطلاعات رسیده از درون زندان های رژیم، هم اکنون در راس بسیاری از بازجوئی ها ، شکنجه ها ، اخذ اعترافات دروغین و دادگاه های نمایشی ، فردی به نام ( زین العابدین تقوی فردود فرزند عباسعلی) قرار دارد. ( زین العابدین تقوی فردود ) کیست؟ این ابر دژخیم و ابر شکنجه گر رژیم ، سال ها در تبریز مشغول بازجوئی ، شکنجه ، تیرباران کردن ، تیر خلاص زدن ، به دار آویختن ، اخذ اعترافات دروغین و هزاران جنایت بوده است . قصاب شمال غرب کشور( زین العابدین تقوی فردود ) را تنها با اسد الله لاجوردی معروف می توان برابر دانست. ( زین العابدین تقوی فردود ) هم اکنون در تهران به سر می برد و نشانی هائی که احتمالا در آن ها ساکن است عباتند از : (خیابان توحید – 66949110) — (شهرک فرهنگیان – 77050417 – کد پستی 1689977944) —
    (خیابان نبرد – 33052335 – کد پستی 1766947965) – (خیابان ولی عصر- 55368576 – کد پستی 1193747361)

پاسخی بگذارید

در پایین مشخصات خود را پر کنید یا برای ورود روی شمایل‌ها کلیک نمایید:

نشان‌وارهٔ وردپرس.کام

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری WordPress.com خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

تصویر توییتر

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Twitter خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

عکس فیسبوک

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Facebook خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

عکس گوگل+

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Google+ خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

درحال اتصال به %s

%d وب‌نوشت‌نویس این را دوست دارند: