وحشت حکومت ایران از روزهای ۱۷ و ۲۲ بهمن

Tazahoratاحمد خاتمی امام‌جمعه تهران در نماز جمعه این هفته مخالفان را به «اطاعت مطلق» از رهبر فراخواند. روزنامه اتریشی «وینر تسایتونگ» اظهارات امام جمعه را نشانه هراس تمامیت‌خواهان ایران از روزهای ۶ و ۱۱ فوریه تعبیر کرد.

ششم فوریه (۱۷ بهمن) چهلمین روز درگذشت آیت‌الله منتظری و یازدهم فوریه (۲۲ بهمن) سی و یکمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی است

وینرتسایتونگ در تفسیر سخنان این هفته احمد خاتمی نوشت:«این روحانی شیعه اولترا محافظه‌کار با اشاره به انتخابات اختلاف برانگیز ژوئن ۲۰۰۹ نتیجه گرفت: پس از هر انتخابات قانونی و دموکراتیک، پرونده انتخابات بسته می‌شود و برای ما در ایران هم باید همینطور باشد. انتخابات تمام شده و مردم تصمیم خودشان را گرفته‌اند».

ترس از دست دادن قدرت

به نوشته روزنامه اتریشی، هنگامی که احمد خاتمی با چشمانی خیره نسبت به ایجادکنندگان ناآرامی‌ها هشدار می‌داد و مردم را به وحدت ملی فرامی‌خواند، همه چهره‌های شاخص تمامیت‌خواهان ایران در مراسم حضور داشتند.

مفسر وینرتسایتونگ می‌نویسد:«محافظه‌کاران، اکنون می‌ترسند که قدرت خود را از دست بدهند. یکی از آن‌ها، روح‌الله حسینیان، رئیس فراکسیون اصولگرایان در مجلس، اخیرا در اعتراض به «نرمش در برابر اپوزیسیون» استعفا داد، اما بعدا زیر فشار دوستان حزبی خود آن را پس گرفت. حسینیان، در استعفانامه خود خطاب به علی لاریجانی رئیس مجلس نوشت: در دفاتر همه مسئولان، در همه ادارات و حتی در وزارتخانه‌ها کسانی نشسته‌اند که از اپوزیسیون پیشتیبانی و کار دولت را بلوکه می‌کنند. دولت باید علیه منتقدین خود شدیدتر عمل کند».

وینرتسایتونگ در بخشی دیگر از تفسیر خود می‌نویسد:«گفته‌های حسینیان وزن زیادی دارد. او یک نماینده مجلس معمولی نیست. او، وزیر اطلاعات بوده و یکی از رهبران محافظه‌کاران به حساب می‌آید. تهدید او به استعفا سبب بحث دامنه‌داری میان اصولگرایان شد. به این دلیل، لازم بود خاتمی در مراسم نماز جمعه قدرت نشان بدهد تا چین و چروک‌ها را صاف کند.»

وحشت از دو روز مهم

در بخشی دیگر از تفسیر روزنامه اتریشی، به احتمال تظاهرات اعتراضی در چهلمین روز درگذشت آیت‌الله منتظری و سی و یکمین سالروز انقلاب اسلامی اشاره می‌شود.

در این بخش می‌خوانیم:«اپوزیسیون اعتراض می‌کند که رژیم در این میانه یک دیکتاتوری نظامی ایجاد کرده است. شبه‌نظامیان بسیجی و پاسداران همواره کنترل نظم عمومی را بیشتر به دست می‌گیرند. کنترل‌های شدید و حضور پلیس، باید مخالفان رژیم را از دست زدن به تظاهرات تازه منصرف کند. مناسبت چنین تظاهراتی می‌تواند چهلمین روز درگذشت آیت‌الله العظمی حسینعلی منتظری در روز ششم فوریه یا سی و یکمین سالروز انقلاب اسلامی در روز یازدهم فوریه باشد.

دویچه وله


این صفحه را به شبکه‌های جهانی‌ ارسال کنید:

Bookmark and  ShareBalatarin



موسوی و کروبی با دعوت مردم به راهپیمایی ۲۲ بهمن، اعدام‌های اخیر را محکوم کردند

بیان دیدگاه