کتاب خاطرات آیت الله صادق خلخالی pdf

خاطرات آیت الله خلخالی
اولین حاکم شرع دادگاه های انقلاب پس ازانقلاب در سال ۱۳۵۷
نوشته: آیت الله حاج شیخ صادق خلخالی
۱۵،۷۳۴ کیلو بایت pdf

محمد صادق صادقی گیوی معروف به خلخالی (۱۳۰۵-۱۳۸۳)، روحانی شیعه و حاکم شرع دادگاه‌های انقلاب پس از انقلاب ایران در سال ۱۳۵۷ بود. وی در گیوی از توابع شهرستان خلخال متولد شد. وی ۱۴ سال شاگرد سید روح‌الله خمینی در کلاس‌های دروس مذهبی بود. خلخالی در سال ۱۳۸۳ بر اثر بیماری قلبی درگذشت.

وی که سابقه دستگیری و زندان در سالهای قبل از انقلاب را داشته‌ است و از روزهای نخست انقلاب در کنار آیت الله خمینی بوده، در ۲۴ بهمن ۱۳۵۷ (۱۳ فوریه ۱۹۷۹) با حکم سید روح‌ الله خمینی به عنوان حاکم شرع دادگاه‌های انقلاب منصوب می‌شود.

وی در خاطراتش در مورد نحوه انتخابش به عنوان حاکم شرع می‌نویسد: «خدا شاهد است که ما برای تصدی این مقام کوچکترین تلاشی نکردیم و حتی تا زمانی که به من ابلاغ شد از آن اطلاعی نداشتم. آقا [‎سید روح‌الله خمینی]‎ با شناختی که از روحیه انقلابی من داشتند عصر روز ۲۴ بهمن ۵۷ مرا به دفترشان احضار کردند و فرمودند: این حکم را به نام شما نوشته‌ام. حقیر پس از دیدن حکم به حضورشان عرض کردم: آقا این حکم سنگین است. فرمودند: برای شما سنگین نیست. گفتم مخالفین و وابستگان به طاغوتیان علیه من تبلیغ می‌کنند. آقا فرمود: من پشتیبان شما هستم و بالاخره این حکم را به کسی بدهم که به او اطمینان داشته باشم.»

این دادگاه‌ها به دستور مستقیم آیت‌الله خمینی برای محاکمه و مجازات دست اندرکاران حکومت پهلوی تشکیل می‌شدند. از کسانی که در این میان اعدام شدند، می‌توان امیرعباس هویدا نخست‌وزیر اسبق و نعمت الله نصیری رئیس ساواک را نام برد.  مهدی بازرگان نخست‌وزیر دولت موقت پس از انقلاب با دادگاه انقلاب اسلامی مخالف بود، و خلخالی با اعدام افرادی مانند هویدا، بلندپروازیهای مهدی بازرگان را بطور موثری متزلزل کرد.

خلخالی در پاسخ مخالفان به اعدام‌ها، آنها را به آیت‌الله خمینی ارجاع می‌داد:

« هرکس در مقابل شما ایستاد همین طور یقه‌اش را می‌گیری و کنارش می‌اندازی. من با اتکاء به همین حمایت‌های جدی کار خودم را ادامه می‌دادم و به آنها می‌گفتم امام فهمیده حکم را به چه کسی بدهد و من یک قدم از انجام وظیفه‌ام عقب نشینی نمی‌کنم.

وی کتابی با جزوه‌ای با عنوان «کوروش دروغین و جنایتکار» نگاشته و به مناسبت جشن‌های ۲۵۰۰ ساله در ۵۷ صفحه منتشر ساخت. در این رساله که برخی آنرا فُحشنامه خوانده‌اند، کوروش بزرگ را «سفاک و خونریز» نامید و به لواط و بی‌بندوباری متهم کرد و طرح عظمت او در ایران را سیاستی استعماری و توطئه یهود دانست و مفسرینی چون علامه طباطبایی که وی را مصداق ذوالقرنین دانسته بودند و درباره کوروش بزرگ نوشته بود:

«به هر قومی که ظفر پیدا می‌کرد، از مجرمان ایشان می‌گذشت و عفو می‌نمود و بزرگان و کریمان هر قومی را اکرام و ضعفای ایشان را ترحم و مفسدان و خائنان را سیاست می‌نمود» را واعظان سلطنت و دربار نام نهاد. وی پیروزی‌های کوروش بزرگ را نتیجه بخت او دانسته و مطالبی که در ستایش وی در تورات آمده‌ است را ساخته یهودیان آزاد شده از بابل دانست.

سعیدی سیرجانی ادعای لواط کار بودن کوروش بزرگ توسط خلخالی را ناشی از ناتوانی وی در فهم متون تاریخی و حتی خواندن ادبیات فارسی می‌داند.

وی پس از انقلاب با وجود مخالفت دولت موقت بازرگان و بنی صدر برای تخریب مقبره رضا شاه در شهر ری به همراه نیروهای سپاه وارد عمل شد و آنرا طی بیست روز تخریب کرد. وی همچنین برای تخریب پارسه (تخت جمشید) هم عازم شد اما این بار با مخالفت دولت موقت (از جمله استاندار فارس نصرت‌الله امینی) و آیت‌الله طالقانی و مقاومت مردم مرودشت و پرسنل پارسه، در این امر ناکام ماند.

برگرفته از دانشنامه آزاد ویکی پدیا


[Right-Click –> Save As]

کتاب خاطرات آیت الله صادق خلخالی

بارگیری خاطرات آیت الله صادق خلخالی


رسانه شمایید


مسعود بهنود: کمی تاریخ بخوانید

رازهای زندگی خامنه ای، محسن مخملباف

سخنرانی مشهور ۱۳ رجب آیت الله منتظری ـ بشنوید و ببینید

کتاب خاطرات آیت الله منتظری

«بدون سلسله‌های شاهنشاهی»؛ پاکسازی تاریخ یا نبرد با هویت؟


8 پاسخ

  1. امکان دانلود نیست لطفا مشکل را بررسی کنید

    • دوست عزیز، لینک را برسی‌ کردم. درست است و قابل دانلود. حجم فیل اما زیاد است، لطفا دوباره امتحان کنید. بسته به صورت اینترنت شما ممکن است چند دقیقه‌ای طول بکشد.

      با سپاس،
      داریوش.

  2. عالیه کتابهای ممنوعه بیشتری تو سایتتون بزارید

  3. عزيزم لطفا كتابو برام ميل كن

  4. سلام
    میشه کتاب رو به میل من سند کنید برام خیلی مهمه!
    ممنون میشم!
    منتظرما!

    • بازدید کننده گرامی
      خواهشمندم دوباره تلاش کنید، لینک بارگیری بروز درآمد.
      با سپاس

  5. سلام من نتونستم کتاب خاطرات خلخالی رو دانلود کنم اگه ممکنه برام ارسالش کنید. خیلی ممنونم

  6. سایتتون خوبه ولی رسیدگی میخواد.

پاسخی بگذارید

