دنیا ی مجازی و برابری جنسیتی

men-vs-womenدر سالهای اخیر،سیاست‌های دولت در عرصهٔ‌های سیاسی و فرهنگی‌ و اجتمایی‌، اقتدار گرا یانه و هم راستا با طیف اصو ل گرایان منجر به ایجاد فضایی بسته و نا امن برای روزنامه نگا ران و روشنفکران، دانشجویان و فعالان حقوق بشر و زنان گشته است. ده‌ها روزنامه توقیف شده و مدیران مسو ل این نشریات بازداشت و روانه زندان شده‌اند.

با نا مناسب تر شدن فضا برای فعالیتهای فرهنگی‌ و سیاسی و مدنی، طیف وسیعی از آزاد اندیشان به فضای مجازی روی آورده اند. همین امر، باعث شده تا در دو سه سال گذشته سا یت و وبلاگ نویسی تبدیل به رسانه‌‌ای جهت انتقال و مبادله اطلاعات، اخبار، نقد و بر رسی‌ و تحلیل مسائل، چه در خا رج کشور چه در داخل ،شود.

زنان در این میان مستثنی نبوده اند، تابوی جنسیت در دنیا ی مجازی شکسته شد و دختران پیشتا ز آن وبلاگ نویسی شدند و دستاوردش رسیدن به صدای مستقل در این دنیا ی مجازی بو د ه است.حضور آنان در عرصه وبلاگ نویسی و سا یت‌‌های گوناگون از جمله سا یت‌‌های مدافع حقوق زنان نشان دهنده این است که در دنیا ی مجازی ایران، زنان با موانع سنتی‌ روبرو نبود ه و به برابری جنسیتی دست یافته اند. قطعاً اینترنت در افزایش مخاطبان گروه‌ها و جنبش‌های فعال در حوزه زنان از جمله کمپین یک میلیون امضا ، همچون دیگر جنبشها ی مردمی مانند جنبش سبز، نقش مؤثری داشته است.فعالیت زنان برای دستیابی به حقوق برابر شامل تجمعات و همایش‌ها و گردهمایی‌ها ایست که دنیا ی مجازی نقش کلیدی در اطلاع رسانی این نوع فعالیت‌ها که وابسته به دولت نیست اند، داشته است.همین دنیا ی مجازی بازتاب عکس‌ها و فیلم‌ها وخبر‌های برخورد نیروهای امنیتی با این گونه محافل بو د ه است.زنان وبلاگ نویس آزادانه از اندیشه‌هایشان می‌نویسند. اسمهای حقیقی‌ و مستعار، نامهای جدی یا طنز،لحنی نرم یا نیش دا ر ولی‌ زنانه و متعلق به زنان، در این دنیا نیا زی‌ به تصویب یا تایید نیست.معروف بودن یا نبودنت مهم نیست،می‌ توانی‌ حتی خا طرات روز آنه یا دل مشغولی‌ها و دغدغه‌ها یت‌ را بگویئ .

طرح ها یکی‌ پس از دیگری از راه می‌رسد.طرح جدید برای نظارت بر محتوای سا یت‌های اینترنتی،پی‌ گرد و تعقیب قانونی و احکا م سنگینی‌ چون زندان.»فعالیت‌های خبری غیر قانونی» «ارتباط با سا یت‌های خارجی‌ و اغتشاش» «نشر اکاذیب و مغشوش ساختن اذهان عمومی»از جمله جرم‌های است که معمولا از سوی حکومت جهت برخورد با مدیران و نویسندگان سا یت‌ها و وبلاگ‌ها عنوان میشود.محدود سازی دسترسی‌ به اینترنت پر سرعت، مسدود کردن سا یت ها و بلاگ ها، فیلترینگ، از آقد ا ماتی‌ است که در طی سالهای اخیر در ایران سرعت می‌گیرد.

علیرغم تمامی این مشکلات، این دنیا ی مجازی دریایی‌ از اطلاعات را فرا رویت می‌‌گسترد و شگفتیش، وادارت می‌کند که فراموش کنی‌ هر بر با سرعت لاک پشتیش و فیلترینگ‌های پی‌ در پی‌ آن دست و پنجه نرم میکنی‌.

نیلوفر ثابتیان

از نوشته‌های فرستاده شده به وبسایت


بیان دیدگاه